Skip to main content

Proceduri pentru Decesul la Azil

Nu de fiecare data persoanele dragi avand o anumita varsta, pot fi mereu alaturi de noi. Anumite circumstante, legate de cele mai multe ori de afectiuni ce necesita o ingrijire si un tratement adecvat, fac necesara internarea acestora in institutii de specialitate (case de batrani, azile etc.) unde pot beneficia de supraveghere si ingrijire permanenta. Exista insa si tristul moment in care acestea ne parasesc, uneori stingandu-se fara a mai apuca sa le fim alaturi in ultimele momente. Care sunt procedurile in aceste cazuri?

1. Anuntarea decesului de catre personalul azilului

In cazul in care persoana draga tie va deceda la azil, asistenta te va contacta , in cele mai multe cazuri pe loc, indiferent daca este zi sau noapte, sarbatoare sau zi libera. Majoritatea azilelor nu detin un spatiu destinat persoanelor care trec in nefiinta si, ca sa poata functiona, au contracte cu firme de pompe funebre pentru preluarea persoanelor decedate. Cand semnezi contractul prin care lasi in grija azilului persoana draga tie, este indicat sa-l citesti cu mare atentie intrucat marea majoritate a acestor institutii au introdusa o clauza prin care te obligi sa accepti serviciile funerare ale unor firme agreate in prealabil de acestea si, nu de putine ori, pretul acestora poate fi mai mare decat al altor firme de acelasi profil. Este dreptul tau sa refuzi acest lucru si sa alegi singur furnizorul de servicii funerare dorit.

2. Alegerea firmei de pompe funebre

Absolut toate firmele care presteaza servicii funerare trebuie sa fie autorizate de DSP/ SANEPID si sa aiba autorizatie de functionare valabila, in caz contrar putand avea de a face cu situatii neplacute legate de preluarea persoanei decedate, plasarea acesteia in spatii total neadecvate, fara a avea conditii de pastrare optime de pastrare. Incearca sa previi din timp aceste probleme informandu-te despre firmele existente pe piata, studiind ofertele acestora, referintele sau recenziile date de clienti. Eventual poti face un acord din timp cu firma ce-ti inspira incredere, astfel incat, atunci cand este nevoie, sa ai siguranta unor servicii de calitate.

3. Ridicarea persoanei decedate de la azil si Constatarea Decesului

Sa revenim la momentul in care asistenta te contacteaza si te anunta despre deces.
Daca te-ai pregatit din timp si ai ales o firma de servicii funerare, va trebui sa o anunti, iar aceasta, in termen de 2 ore, se va prezenta la azil cu o targa speciala de recuperare a decedatilor, daca este cazul putandu-se deplasa si medicul constatator pentru a elibera Actul de Constatare al Decesului in original pe baza actelor medicale puse la dispozitie de catre personalul azilului. Sunt cazuri in care azilul are propiul medic, iar acest act este eliberat de catre acesta. Personalul firmei de servicii funerare va pune la dispozitie o copie dupa autorizatia de functionare de la DSP, va completa un process verbal de predare primire si, ulterior, va face ridicarea decedatului.

In momentul in care persoana decedata ajunge la sediul firmei de pompe funebre, aceasta va fi dusa in spatiul destinat ingrijirilor mortuare si i se vor face toate operatiunile necesare, astfel incat  familia sa poata depune la capela persoana draga in conditii mai mult decat decente. Procedurile sunt cele de toaletare, igienizare, imbalsamare si, dupa caz, machiaj profesional.

4. Cum se alege sicriul si tipul de pachet funerar

Cel mai bun mod de a alege sicriul si pachetul funerar este deplasarea la sediul firmei contractate, asta in cazul in care nu ai fost deja la sediul firmei si ai ales din timp tot ce a considerat ca este de trebuinta. Din experienta, de cele mai multe ori , apartinatorii decedatilor se prezinta a doua zi la sediul firmei unde l-i se inmaneaza Certificatul de Constatare al Decesului in original si li se pregateste dosarul pentru la starea civila in vederea obtinerii  Certificatului de Deces si a Adeverintei de Inhumare.

Ca sfat, e bine ca in urma discutiei sa se semneze un contract si sa ti se dea o copie a fisei de comanda pe care personalul firmei a completat-o de fata cu tine, ca sa nu ai neplaceri ulterioare.

Mai exista si varianta in care totul a fost stabilit din timp, sicriu, pachet funerar,haine etc. astfel incat sa nu mai fi nevoit sa te deplasezi la sediu firmei. O firma serioasa poate intelege nevoile tale si iti va oferi un ajutor pentru a te scuti sa strabati orasul de mai multe ori, in cazul in care firma de servicii funerare nu se afla in acelasi cartier unde aparatinatorul locuieste, putand depune persoana decedata la capela, cu tipul de sicriu prestabilit (deoarece exista Certificatul de Imbalsamare si de Depunere la Capela) putand totodata sa aduca si Certificatul de Constatare al Decesului in original impreuna cu restul lucrurilor ramase sau contractate.

Mare atentie insa, nu intotdeauna firma din aproprierea ta este cea mai buna, posibil sa fie, dar trebuie intotdeauna aleasa inainte ca decesul sa survina, astfel incat sa nu intervina factorul emotional de care anumite persoane din bransa stiu sa profite foarte bine in favoarea lor (in oricare domeniu se aplica zicala “nu exista padure fara uscaciuni” )

5. Declararea Decesului la Starea Civila sau Primarie

Firmele de pompe funebre nu va mai pot ajuta ca si pana acum ceva timp in scoaterea Certificatului de Deces si a Adeverintei de Inhumare deoarece legea s-a modificat si numai o persoana de gradul intai/alta ruda/apartinator/mostenitor cu acte doveditoare poate face acest lucru, cine te asigura ca inca poate face acest lucru comite o infractiune si, daca iti vei acordul, vei deveni partas.

Acte necesare pentru eliberarea Certificatului de Deces si a Adeverintei de Inhumare de pe raza sectorului sau a localitatii unde are adresa azilul, nu unde domicilia decedatul, sunt:

  • C.I. / B.I> decedat/a original si copie
  • Certificat de nastere si casatorie original si copie al decedatului/ei sau declaratie tip pe propria raspundere ca nu s-au gasit
  • C.I. ruda de gradul 1 original si copie
  • Certificat de nastere si casatorie ruda gradul 1 in copie
  • Certificat constatator al decesului in original si copie de la medic

6. Cum decurge Slujba de Inmormantare?

In ziua inmormantarii personalul firmei de pompe funebre se va deplasa cu o jumatate de ora inainte sa inceapa slujba de inmormantare, pentru a putea muta decedatul din capela in biserica, pentru a aranja toate produsele destinate slujbei in biserica si, ulterior, de a manipula si transporta coroanele si florile, de a lega la oglinzile masinilor prosoapele, asigurandu-se ca totul este conform si nu apare nici un fel de problema.

Daca slujba este la capela bisericii de care apartinea persoana decedata si nu a bisericii din cimitir, personalul firmei de servicii funerare va ramane pe toata durata evenimentului funerar in preajma familiei cu o prezenta discreta, anticipand toate micile obiceiuri ce apar pe parcursul inmormantarii.

× Cum te putem ajuta?